Rådgivning og Vejledning
samarbejde med kommuner og regioner
Vi understøtter den kommunale indsats på beskæftigelsesområdet og på det specialiserede socialområde.
Hvis ordregiver er beskæftigelsesområdet vil der være fokus på at afklare og styrke potentialet for at kunne deltage i praktik, uddannelse eller arbejde. Vi tilbyder særligt tilrettelagte forløb til borgere, der er ramt af problemer ud over ledighed. Der vil være mulighed for individuel vejledning og gruppevejledning. Vejledningen benyttes til at opnå mål på såvel personlige som erhvervsmæssige områder. Vi tilbyder ressourceorienteret afklaring, individuel vejledning og opkvalificering til unge/voksne, der er ramt af mentale helbredsproblemer så som angst, stress, depression og social fobi. Forløbene sammensættes individuelt og tager højde for de udfordringer som personen oplever.
Indenfor de specialiserede socialområde tilbydes der forløb til børn, unge og familier ud fra den narrative tilgang. Vi tilbyder støtte-kontaktperson, familiebehandling og forebyggende familiesamtaler. Den fornemmeste opgave består i at hjælpe personen og familien til at føle sig tilpas i livet og kunne etablere et ståsted, hvorfra den enkelte kan handle styrket i overensstemmelse med sine værdier.
Samarbejde med skoler
Vi samarbejder med skoler, der oplever at deres elever er truet af frafald. Hvis de har studerende som er frafaldstruede, hvor deres egne mentorer vurderer, at der er brug for ekstra støtte for at fastholde dem i uddannelse, så kan de visitere dem videre til samtaleforløb i NEUH. Typisk følger deres mentor eller vejleder dem hen til os og vi har derefter 3-6 samtaler med de unge, så de kan fastholdes i studiet. Vi har en aftale om, at vi er tilgængelige fra dag til dag. Det vil sige, at mentor og elev kan møde op, når der er noget akut på færde. Vi arbejder typisk med unge, der oplever de er ramt af ængstelighed, depression, ensomhed, manglende selvtillid. Vi arbejder narrativt og ressourceorienteret. Det vil sige, at vi støtter den unge i selv, at tage en position overfor problemet, og støtter den unge til at kunne se og anvende de ressourcer som vedkommende allerede har.